Netwerkontwikkeling bijgewerkt

Vandaag heb ik de Netwerkontwikkeling bijgewerkt en uitgebreid. In de afgelopen maanden zijn sommige kaartjes al een keer bijgewerkt aan de hand van nieuwe gegevens, waardoor de openstelling van een aantal wegen en ongelijkvloerse aansluitingen beter te dateren waren. Bij deze huidige update zijn alle kaartjes van 1940 tot en met 2019 weer vernieuwd.

In deze nieuwe update zijn twee nieuwe wegen opgenomen, namelijk de N374 Borger - Stadskanaal en de hele N375. Beide wegen zijn destijds grotendeels als autoweg aangelegd en later weer afgewaardeerd.

De N375 Meppel - Eursinge was onderdeel van het provinciale autowegenplan uit 1956. De rondweg om Meppel werd gezien als onderdeel van de Oost-Westverbinding vanuit de Noordoostpolder via Meppel en Hoogeveen naar de Duitse grens. Een belangrijke autoweg dus, die na de aanleg van de A28 tussen Meppel en Hoogeveen echter veel aan nut verloor.

De N374 Borger - Stadskanaal was bedacht als schakel in de verbinding tussen de nooit aangelegde rijksweg 6 bij Wilhelminaoord en de Emslandlinie bij Dörpen in Duitsland. Deze autowegverbinding zou van Wilhelminaoord naar Beilen, Borger en Stadskanaal lopen, en van daaruit bij Bourtange de Duitse grens oversteken. Hoewel er zeer concrete plannen zijn geweest voor deze autoweg, zijn veruit de meeste delen niet verder gekomen dan de tekentafel.

In de Netwerkontwikkeling is nu mooi te zien wanneer deze restanten van grootse plannen zijn ontstaan.