Spring naar de inhoud

Deur Drenthe

Primair menu

  • Home
  • Geschiedenis
    • 1. Een wegennet voor de automobiel
    • 2. Mee in de vaart der autowegen
    • 3. Van rijkswege geen goede rijkswegen
    • 4. Ontwikkelingsplannen, nota’s en structuurschema’s
    • 5. Over de top
    • 6. Een nieuw era
    • 7. Nummertjes trekken
    • 8. Meer papier, minder asfalt
    • 9. Schuiven met centen en veilig verkeer
    • 10. Het nieuwe millennium
  • Netwerkontwikkeling
    • 1940
    • 1950
    • 1960
    • 1970
    • 1980
    • 1990
    • 2000
    • 2010
    • 2020
  • Dossiers
    • Overzicht alle dossiers
    • A28
    • A32
    • N33
    • N34
    • A37
    • N48
    • N381
    • N391
  • Artikelen
  • Geplande tracés 🗗

dd_2011

« 2010 2012 »

Klik hieronder om de stand van het wegennet in het betreffende jaar te bekijken.

1950195119521953195419551956195719581959
1960196119621963196419651966196719681969
1970197119721973197419751976197719781979
1980198119821983198419851986198719881989
1990199119921993199419951996199719981999
2000200120022003200420052006200720082009
2010201120122013201420152016201720182019
2020

Hoofd sidebar

Twitter

  • @ProvDrenthe 21 december 2020

    De verdubbeling van de N34 Coevorden-Holsloot is afgerond. De weg is open voor verkeer 📽️ ⬇️ Wij wensen iedereen ve… twitter.com/i/web/status/1…

  • @RTVDrenthe 18 december 2020

    Jubelstemming De Wolden: 625.000 euro subsidie voor nieuwe fietsbrug N48 rtvd.nl/7pnY

  • @GerrieBijl 18 december 2020

    Er lijkt na jaren eindelijk een oplossing te komen voor de gevaarlijke verkeerssituatie op overweg bij de N48 bij L… twitter.com/i/web/status/1…

Pinterest

De S14 (nu N854) bij Dalen, 1968. Op de voorgrond de aftakking Valsteeg en op de achtergrond het talud van rijksweg 34 in aanleg, nog zonder viaduct. Wel zijn de contouren van de op- en afritten zichtbaar. In ruilverkaveling Dalen c.a. (1964-1973) werd een nieuw tracé voor de S14 gereserveerd. In 1968 werd de invalsweg van Dalen opengesteld (Burg. Fonteinstraat) tot de Valsteeg. Pas in 1979 volgde de openstelling van de S14 tot aan de S13 (nu A37). Rijksweg 34 werd hier eind 1970 al opengesteld.De T19 Drentse Mondenweg (nu N379) ten noorden van Nieuw-Buinen, midden jaren '70, gezien richting noorden. De Drentse Mondenweg werd op 7 november 1969 officieel opengesteld, waarmee de dorpen in de Drentse Veenkoloniën voor het eerst rechtstreeks per weg met elkaar verbonden. Links in de verte is het viaduct van de kruisende S5 (nu N374) zichtbaar.Het viaduct van de S17 (nu N862) over de Rondweg Emmen (nu N391), jaren 70. De S17 tussen Emmen en Klazienaveen werd in 1959 opengesteld als autoweg. In de jaren 1967-1969 werd de Rondweg tussen Zuidbarge en Emmerschans aangelegd, inclusief het viaduct met afrittencomplex van de S17.Aansluiting en spoorviaduct bij Blijdenstein in aanleg, 1964/1965. Hier sloten de P14 Eursinge - Meppel en P8 rondweg Meppel (later S10, S11 en Q365, nu N375) op elkaar aan. Oorspronkelijk zou de P14 vanuit Eursinge bij Tweeloo aansluiten op rijksweg 31 (nu A32). Vanwege beperkte ruimte was hier geen volledige aansluiting te realiseren. De P14 werd bij Blijdenstein afgebogen naar de bestaande aansluiting van rijksweg 31. De P8 om Meppel kreeg bij Tweeloo een ingewikkelde onvolledige aansluiting.
Gedeeltelijk opengestelde rijksweg 36 (nu A28) ten zuidwesten van Assen op 28 februari 1974. De westelijke rijbaan was in november 1973 al opengesteld, tijdelijk met tweerichtingsverkeer. Op 1 juni 1974 ging ook de oostelijke rijbaan open, waarmee de autosnelweg rondom Assen voltooid was. Bij de aanleg was rekening gehouden met een knooppunt bij Assen-West waar de doortrekking van rijksweg 33 als autosnelweg naar Oosterwolde was gepland. Sporen hiervan zijn nog altijd langs de A28 te zien.De N37 bij Holsloot, gezien richting oosten, tweede helft jaren '80. Naast de colonne van tanks in de nadagen van de Koude Oorlog, is hier het kruispunt Eldijk te zien, dat in 1994 werd opgeheven en vervangen door een viaduct. Op de achtergrond is de voormalige halve aansluiting Holsloot te zien, die in 1991 werd vervangen door de verderop gelegen nieuwe aansluiting Veenoord. Het nummer N37 verscheen vanaf 1985 op de wegwijzers, met de opening van het sluitstuk Nieuw-Amsterdam - Klazienaveen.De T12 (nu N863) in het centrum van Schoonebeek met de kenmerkende jaknikker, jaren '60. Opvallend is de vermelding van Bremen op de wegwijzer. Hieruit blijkt het internationale karakter van de T12, onderdeel van de hoofdroute Zwolle - Hamburg voordat de N37 gereedkwam. Emlichheim en Nordhorn worden verwezen via de in 1961 gereed gekomen 'weg Drente - Twente', de huidige N853.Viaduct Oringerweide in aanleg over de N34, ter hoogte van de Slenerweg bij Klijndijk, 1 juli 1987. In 1980 werd het tracé vastgesteld van de nieuwe N34 om Klijndijk en Odoorn, het laatste stuk van de N34 dat nog dwars door de dorpen ging. Ook werd het bestaande gedeelte tussen Odoorn en Exloo gereconstrueerd. Alle kunstwerken tussen Klijndijk en Exloo kregen dit opvallende jaren '80-ontwerp. In 2015 is besloten een nieuwe ongelijkvloerse aansluiting aan te leggen ter hoogte van dit viaduct.
Gedeeltelijk opengestelde rijksweg 36 (nu A28) ten noordwesten van Assen, met tijdelijke aansluiting bij de Drentsche Hoofdvaart, zomer 1972. Volledige openstelling van beide rijbanen volgde in 1973. Voor de aanleg van dit weggedeelte is het zand gebruikt dat vrijkwam bij het graven van de naastgelegen nieuwe Noord-Willemsvaart om Assen.De N372 om Nietap en Leek, één dag voor de opening op 21 december 1992. De rondweg om Nietap en Leek was de eerste van 4 rondwegen die in de jaren '90 in de Kop van Drenthe werden aangelegd om Vries (1995), Peize (1998) en Roden (1998). Aan de aanleg van deze rondwegen gingen tientallen jaren discussie vooraf en kwamen uiteindelijk in de plaats van de in de jaren '60 geplande auto(snel)wegen rijksweg 6 Emmeloord - Oosterwolde - Groningen, S1 Assen - Leek - Lauwersoog en S2 Norg - Yde.Het spoorviaduct over rijksweg 31 (later N32, nu A32) bij de Blankensteinweg, 1963. De aanleg van rijksweg 31 om Meppel duurde van 1937 tot 1940 en was Drenthes eerste autoweg. De weg werd bij aanleg al voorbereid op latere uitbouw tot autosnelweg. Aan de westzijde was een strook vrijgehouden voor de tweede rijbaan, maar ter hoogte van de spoorviaducten had de weg al korte stukjes met 2x2 rijstroken. Dit bleek niet erg verkeersveilig: in 1963 werd dit met markering versmald naar 2x1 rijstrook.De rijkswegen 28 en 37 bezuiden Hoogeveen, gezien richting westen, 1985 (R. Knol). Van het klaverblad werd de noordelijke helft geopend eind 1968; de zuidelijke helft volgde pas begin 1981 na een ingrijpende verbouwing vanwege de aanleg en verdubbeling van de A28. Linksachter de A28 naar Meppel, geopend 1976. Linksvoor de N37, geopend begin 1966 als provinciale autoweg P16. Op de voorgrond voormalige aansluiting Alteveer, die in de jaren '90 werd gesloten vanwege de ombouw van de N37 tot A37.
Het knooppunt tussen de rijkswegen 33 en 36 (nu N33 en A28) bij Assen in aanleg, gezien richting westen, maart 1973. Op de voorgrond links is de tijdelijke aansluiting zichtbaar van de in 1971 geopende N33 op de voormalige provinciale weg bij Graswijk. Al in 1963 werd het snelwegtracé om Assen vastgesteld; pas in 1971 ook het tracé richting Hoogeveen. In 1974 kwam de doorgaande verbinding vanaf de huidige N33 naar Groningen gereed; in 1975 ook de zuidelijke tak naar Hoogeveen.De brug over de Lutterhoofdwijk in de rijksweg 34 (nu provinciale weg N34) bij Coevorden, op 22 september 1971, gezien richting Coevorden. Deze brug werd opengesteld in de zomer van 1952, toen de rijksweg 34 tussen Ane en Coevorden gereedkwam. In december 1970 werd de weg doorgetrokken naar Holsloot en werd de aansluiting op de Krimweg (toen S16, nu N377) omgebouwd tot halfklaverblad. De brug werd hierbij verbreed (zie foto) om meer ruimte te bieden aan in- en uitvoegend verkeer.Bouwbord langs rijksweg 36 (nu A28) bij viaduct Ter Horsterzand, gezien richting zuiden. Tussen Hoogeveen en het Oranjekanaal was de A28 in de jaren '50 en '60 door de provincie Drenthe aangelegd als autoweg, voorbereid op verdubbeling. In 1969 werd de weg aangewezen als rijksweg 36. Datzelfde jaar startte de verdubbeling van de autoweg; niet onder leiding van Rijkswaterstaat, maar Provinciale Waterstaat Drenthe, die de verdubbelingsplannen al klaar had liggen.De kruising van de T12 (nu N863) met de T8 (nu N853) in Schoonebeek, circa 1977, gezien richting oosten. In de jaren '50 werden de T12 Coevorden - Schoonebeek - Duitse grens richting Meppen en de T8 Nieuw-Amsterdam - Schoonebeek ingrijpend gereconstrueerd. In 1961 werd de T8 naar het zuiden verlengd naar de Duitse grens richting Emlichheim. De T12 was destijds onderdeel van de internationale hoofdroute Zwolle - Hamburg, maar voor langeafstandsverkeer inmiddels vervangen door de A37.

Footer inhoud

Algemeen

Nieuws
Over
Contact
Voorwaarden
Doneren

Links

Wegenwiki
Wegenforum
Autosnelwegen.nl
Noord-Hollandse wegen
Combikaart van Nederland
Autosnelwegen.net

Zoeken

© 2017 Deur Drenthe • Inhoud beschikbaar onder CC BY-NC-ND 4.0
• Gebruikt Tiny Framework • Inloggen