Zoals in de Geschiedenishoofdstukken is te lezen, zijn er in Drenthe heel wat meer wegenplannen geweest dan er uiteindelijk zijn uitgevoerd. De meeste wegtracés zijn niet verder gekomen dan een streep op een kaart, maar sommige plannen waren dermate serieus dat er ook nu nog sporen van terug te vinden zijn.
Het Structuurschema van belangrijke verkeersverbindingen in de provincie Drenthe 1967 was het toppunt van de Drentse autowegenplanning, en was mede opgesteld met het oog op de vele ruilverkavelingen die in Drenthe gaande waren. Zo kon in de ruilverkavelingen alvast rekening worden gehouden met de later te realiseren wegverbindingen.
Dit rekening houden met toekomstige wegtracés in ruilverkavelingen gebeurde in verschillende gradaties, van vaag naar concreet:
- verkavelingsstructuur, wegen en waterlopen zo plannen dat een toekomstig tracé zo min mogelijk landbouwkundig ongunstige doorsnijdingen zou opleveren (geen zichtbare sporen);
- reserveren van gronden voor de toekomstige weg, bijvoorbeeld door toewijzing van gronden aan openbare lichamen op grond van artikel 13 van de Ruilverkavelingswet 1954 (kadastrale sporen);
- alvast aanleggen van bermsloten en wegbeplanting van de toekomstige weg (landschappelijke sporen);
- geplande doorgaande wegen aanleggen als onderdeel van de ruilverkaveling (huidige bestaande wegen).
Van elk type zijn in Drenthe wel voorbeelden aan te wijzen. Met name kadastrale en landschappelijke sporen van de uiteindelijk niet gerealiseerde wegtracés zijn daarbij interessant, omdat deze met enige kennis van het geplande tracé nog op kaartbeelden inzichtelijk te maken zijn.
Van de volgende niet gerealiseerde wegen door ruilverkavelingsgebieden zijn nog aanwijsbare kadastrale of landschappelijke sporen te vinden:
Nr. >1968 | Nr. <1968 | Huidig nr. (ongeveer) | Weggedeelte | Tracé- vaststelling | Ruilverkaveling | Periode | Sporen |
---|---|---|---|---|---|---|---|
R6 | R10 | A6 | Nijensleek - Wilhelminaoord - Boschoord | 1965 | Vledder | 1962 - 1972 | landschappelijk en kadastraal |
R34 | R34 | N34 | westelijk langs Gasselte | 1939 | Gasselter Esch | 1947 - 1955 | landschappelijk en kadastraal |
S1 | P1 | N373 | zuidwestelijk langs Langelo | 1969 | Peizermade | 1963 - 1977 | landschappelijk en kadastraal |
S2 | P4 | N858 | Norg - Donderen | ca. 1956 | Peize-Bunne | 1956 - 1977 | landschappelijk en kadastraal |
S2 | P4 | N858 | Donderen - De Punt | ca. 1959 | Vries | 1966 - 1979 | alleen kadastraal |
T1 | TI | N372 | noordwestelijk langs Peize | ca. 1959 | Peize-Bunne | 1956 - 1977 | landschappelijk en kadastraal |
T2 | TII | N386 | door Peize | 1957 | Peize-Bunne | 1956 - 1977 | alleen kadastraal |
T11 | P20 | N374 | ten noorden van Wijster | 1959 | Spier-Wijster | 1954 - 1964 | landschappelijk en kadastraal |
T11 | P20 | N374 | ten zuiden van Holthe | 1959 | Broekstreek | 1962 - 1973 | landschappelijk en kadastraal |
T11 | P20 | N374 / N856 | noordelijk langs Westerbork | ca. 1952 | Westerborker Esschen | 1948 - 1958 | landschappelijk en kadastraal |
T11 | P20 | N374 | ten westen van Schoonloo | ca. 1959 | Grolloo-Schoonloo | 1959 - 1970 | alleen kadastraal |
T14 | P6 | N855 | Vledder - Diever | 1967 | Diever | 1971 - 1985 | landschappelijk en kadastraal |
Daarnaast is er nog een aantal wegtracés als onderdeel van een ruilverkaveling, of in nauwe samenhang met een ruilverkaveling zijn gerealiseerd. Dit zijn:
- A32 Ruinerwold - Pijlebrug (RVK Havelter Made)
- N374 Buinerveen - Buinen (RVK Bronneger- en Buienervenen) ?
- N374 Buinen - Borger - Westdorp (RVK Borger)
- N374 Bruntinge - Tiendeveen (RVK Broekstreek)
- N376 Sleen - Noord-Sleen ?
- N376 omleggingen Grolloo en Schoonoord ?
- N381 Hoogersmilde - Beilen (RVK Hijken)
- N381 Beilen - Witteveen (RVK Broekstreek)
- N386 Vries - Peize (RVK Peize-Bunne/Peizermade)
- N854 Dalen - Wachtum (RVK Dalen c.a.)
- N854 omlegging Oosterhesselen (RVK Geeser Esch)
- N855 Dwingeloo - Lhee (RVK Dwingeloo - Smalbroek)